سه شنبه 26 دي 1402 , 14:100 نظر
0+
0-
کد خبر: 1398
| |

در «نشست مشارکت شهروندان در انتخابات و چالش‌های آن» مطرح شد؛

زیباکلام: تیغ مجلس حتی سر ماست را هم نمی‌برد/ خضریان: کلید مشارکت مردم، اعتماد عمومی است

زیباکلام: تیغ مجلس حتی سر ماست را هم نمی‌برد/ خضریان: کلید مشارکت مردم، اعتماد عمومی است

نشست «مشارکت شهروندان در انتخابات و چالش‌های آن» که در کانون وکلای دادگستری با حضور صادق زیبا کلام استاد بازنشسته دانشگاه تهران، محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، علی خضریان سخنگوی کمسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی و شهاب طباطبایی دبیر کل حزب ندای ایرانیان برگزار شد.

نشست مشارکت شهروندان در انتخابات و چالش‌های آن در تاریخ 25 دی‌ماه 1402 با حضور محمدرضا باهنر، صادق زیباکلام و شهاب طباطبایی در محل ساختمان کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد. در این گزارش به مشروحی از این نشست خواهیم پرداخت.

محمدرضا باهنر دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در این نشست  با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری برای مشارکت در انتخابات بیان کرد:امسال بر خلاف همیشه مقام معظم رهبری پیش از شروع انتخابات بحث مشارکت را مطرح و  دست اندرکاران را برای حضور پرشور  دعوت کردند؛ به عبارتی در این دوره از انتخابات مشارکت اهمیت بیشتری دارد.

وی افزود: در انتخابات مجلس یازدهم و ریاست جمهوری ۱۴۰۰ رکورد کمترین میزان  مشارکت ثبت شد که طی آن در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس به ترتیب ۴۸ درصد و مجلس ۴۲ درصد مشارکت داشتیم، این رقم در بسیاری از کشورهای با سابقه دموکراسی بیش از صد سال دموکراسی  سابقه  مطلوب و حدود ۲۰ تا ۴۰ است.

وی با بیان این‌که «از ابتدای انقلاب میزان مشارکت تعبیر به مشروعیت می‌شود»، بیان کرد: در انتخابات سال ۸۸ که حواشی و حوادث فراوانی رقم زده بود، مقام معظم رهبری از ۴۰ میلیون رای دهنده صحبت کردند، در دوم خرداد ۷۶ با انتخاب خاتمی نیز بعد از انتخابات ایشان عنوان کرد که انتخابات با ۳۰ میلیون مشارکت کننده و انتخاب رئیس جمهور با ۲۰ میلیون رای  دستاورد خوبی برای نظام است.

این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به تعبیر اما راحل از انتخابات هم بیان کرد: حضرت امام خمینی(ره) میزان را رای ملت دانسته‌اند و مقام معظم رهبری نیز فرمودند رای مردم امانت است و سهل‌انگاری در این خصوص جایز نیست.

وی با بیان این‌که «در ساحت‌های اقتصاد، سیاست و اجتماعی  مشکلاتی وجود دارد»، بیان کرد: در ساحت امنیت شرایط خوبی در کشور داریم و در فضای بین‌المللی قدرت‌های بزرگ بر صلابت ایران اذعان دارند.

وی با بیان این‌که «در تمام دولت‌های حاکم پس از انقلاب گام‌های مثبتی برای توسعه برداشته شده است» ، بیان کرد: از ۸ سال دفاع مقدس تا دوران سازندگی طومار بلندی  از کارهای انجام شده داریم اما کارهای انجام نشده بسیاری نیز وجود دارد، این شرایط بدین دلیل است که  مطالبات مردم جلوتر  از امکانات حرکت می‌کند و هزینه‌های زیادی نیز در کشور وجود دارد.

باهنر ادامه داد:ما در برخی از ساختارها دچار مشکل هستیم، در بعد اقتصاد بودجه عمومی ، بانک و صندوق بازنشستگی دچار ناترازی است. مصرف انرژی بالا است، با احتساب نفت ۷۰ دلار سالی ۲۱۰ میلیارد دلار انرژی مصرف می‌کنیم که از این میزان۷۰ میلیارد دلار اتلاف انرژی داریم.

وی گفت: ما باید دنبال حل علت‌ها باشیم، مشکلات کشور شامل  ساختاری، رویکردی و عملکردی است. بنده  با نگاه صفر و یکی موافق نیستم؛ بنابراین باید اذعان کرد که همه دولت‌ها اقدامات مثبت و منفی داشتند.

وی با بیان این‌که «نظام ما یک نظام مردم سالار است» عنوان کرد: تمام ارکان جمهوری اسلامی با رای مردم شکل ‌می‌گیرد، هرکس می خواهد نظریات و برنامه‌هایش اجرایی شود باید به پای صندوق رای برود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این‌که «به طور میانگین سالیانه یک انتخابات در کشور برگزار می‌شود»، بیان کرد:رسیدن به قدرت و تصمیم‌گیری از مسیر صندوق رای است.

وی گفت: بر اساس آخرین نظرسنجی‌های کشور میزان مشارکت در انتخابات مجلس در کشور  ۳۴ درصد  و در تهران ۱۷ درصد است. که نسبت به دوران گذشته بد نیست اما با وجود مشکلات معیشتی باید باز هم باید مردم را برای مشارکت در صندوق رای تشویق کرد.

وی با بیان این‌که «دستگاه دولتی باید موانع را بررسی و سعی دربرداشته شدن آن کنند» مدعی شد: متاسفانه یک سری اقدامات انجام نشده است، در زمان بررسی صلاحیت به دوستان شورای نگهبان عنوان شده که در خصوص صلاحیت نامزدهای انتخاباتی شفاف عمل کنند و با کلماتی مانند عدم احراز صلاحیت شرایط مبهمی را ایجاد نکنند.

باهنر گفت: تاکید مقام معظم رهبری بر مشارکت بالا در  انتخابات است و اگر مردم به دنبال توسعه و پیشرفت  هستند باید رای دادن نسبت به حرکت در مسیر  اقدام کنند.

مردم نیاز به قیم ندارند!

صادق زیباکلام استاد بازنشسته دانشگاه تهران، نیز با بیان انتقاداتی نسبت به شیوه برگزاری انتخابات در ایران، اظهار کرد: در انتخابات آزاد مردم حق دارند به هرکسی که می‌خواهند رأی دهند. در جمهوری اسلامی اما مردم می‌توانند آزادانه به کسانی رأی دهند که حکومت می‌گوید این‌ها را می‌توان انتخاب کرد. اساس انتخابات آزاد بر این قرار گرفته که اگر هرکسی هر سابقه‌ای دارد اگر دزد و قاتل است یا نه بتواند مورد انتخاب قرار گیرد و مردم نیاز به قیم ندارند و اگر کسی را هم اشتباه انتخاب کنند، نوبت بعدی تلاش می‌کنند آن اشتباه را جبران کنند و انتخاب بهتری داشته باشند.

وی افزود: ممکن است گفته شود چه اشکالی دارد که حکومت افرادی را بررسی کند و آنانی که به اصطلاح صالح هستند را انتخاب کنند؟ پاسخ این است که حکومت‌ها محال است کسی را که ممکن است به حکومت و مصالح آن ضربه بزند را تایید کنند. افرادی در این مسیر گزینش می‌شوند که مصالح و منافع حکومت را مقدم بر مصالح و منافع مردم می‌دانند و این در تضاد با فلسفه انتخابات آزاد است‌.

این کارشناس علوم سیاسی با تاکید بر اینکه در دانشگاه همواره با آقای کدخدایی در زمینه نظارت استصوابی و ردصلاحیت‌ها بحث داشتیم، گفت: در این بحث‌ها تاکید می‌کردم که هیچ کشوری در دنیا شورای نگهبان ندارد و آقای کدخدایی تاکید می‌کرد که این چنین نیست و چیزی شبیه به آن وجود دارد، در حالی که اگر در فرانسه شبیه چنین چیزی وجود دارد صرفاً از لحاظ کنترل شرایط سنی، تحصیلی و سوءسابقه است اما اینجا گفته می‌شود صلاحیت فلانی احراز نشد و این برچسب را می‌توان به همه زد، از اکبر هاشمی‌رفسنجانی گرفته تا دیگران.

زیباکلام بیان کرد: من هزار  و یک مشکل با علی لاریجانی دارم اما چرا صلاحیت او احراز نمی‌شود؟ اینکه دخترش آمریکا یا کانادا است چه ربطی به صلاحیت او دارد؟ این جرم یا خلاف است؟ اگر لاریجانی پولی به صورت غیرقانونی به دخترش داده است این می‌شود جرم و اشکال اما اگر دخترش دوست دارد آنجا زندگی کند مگر این جرم است؟ خوب بود دخترش ایران زندگی می‌کرد و فساد اقتصادی داشت و آش را با جایش می‌برد؟

وی در ادامه چنین گفت: یعنی چه که میزان التزام به ولایت فقیه، اسلام و مذهب شیعه را در شورای نگهبان می‌سنجند و بعد می‌گویند فلانی التزام ندارد؟ چگونه می‌سنجند؟ دستگاه ولایت‌سنج دارند و آن را به کاندیدا وصل می‌کنند تا مشخص شود چقدر التزام دارد؟ این‌ها چه مبنایی دارد؟

این کارشناس علوم سیاسی معتقد است: نتیجه عملکردها در ردصلاحیت می‌شود مجالس نهم، دهم و یازدهم که آنقدر تیغشان کند است که سر ماست را هم نمی‌برد. کجا این مجلس برای مسائل مهم مملکتی ایستاده است؟ از رفتن ما به سوریه گرفته تا انرژی هسته‌ای و مسائل اقتصادی کجا برای مردم ایستادگی کرده است؟ هرچه حاکمیت گفته است همان را تایید کرده است.

احراز صلاحیت به تنهایی زمینه افزایش مشارکت را فراهم نمی‌کند

علی خضریان نماینده مردم تهران و سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی نیز در این نشست با اشاره به نگاه امام خمینی(ره) به مردم‌سالاری دینی و ایمان به مردم افزود: ایجاد یک نظم سیاسی جدید در ایران بر مبنای جمهوری اسلامی در زمانی مطرح شد که با هژمونی حضرت امام حتی اگر به شعار حکومت اسلامی نیز تبدیل می‌شد، بعید بود با مخالفت اجتماعی مواجه شود. این مسأله از این لحاظ اهمیت دارد که بدانیم طرح مردم‌سالاری دینی در ایران از سوی امام خمینی(ره) بر مبنای باور و اعتقاد قلبی ایشان به مردم بوده است.

وی با بیان این‌که «در حوزه احراز صلاحیت مشارکت یکی از پایه‌های انتخابات است»، عنوان کرد: مدل کاریکاتوری که دکتر زیباکلام از احراز صلاحیت قاتلین، دزدان و سایر خلافکاران برای انتخابات عنوان کردند، در هیچ کشوری و حتی کشورهای لیبرال نیز امکان بروز ندارد. لذا وقتی در مورد مردم‌سالاری دینی صحبت می‌کنیم، یعنی قائل به این هستیم که ایمان به مردم در نظام جمهوری اسلامی نهادینه شده است.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری موضوع احراز صلاحیت را یکی از مسایل مهم جهت افزایش مشارکت خواند و گفت: البته باید بپذیریم که احراز صلاحیت به تنهایی زمینه افزایش مشارکت را فراهم نمی‌کند. همانطور که در دومین دوره انتخابات شورای شهر تهران با توجه به اینکه احرار صلاحیت نامزدها بر عهده نمایندگان مجلس ششم که حتی اعضای نهضت آزادی را نیز تأیید صلاحیت کرده بودند و برگزاری انتخابات نیز بر عهده دولت اصلاحات بود، اما شاهد پایین‌ترین میزان مشارکت سیاسی با نرخ ۱۳ درصد بودیم که پایین‌ترین میزان مشارکت در انتخابات پس از انقلاب بوده است. البته احراز صلاحیت یکی از پارامترهای مهم مشارکت محسوب می‌شود.

خضریان در ادامه مشارکت سیاسی را به سه سطح حکومت، نخبگان و مردم تقسیم‌بندی کرد و گفت: از آنجایی که احزاب و فعالان سیاسی هم بخشی از نخبگان هستند و در این سطح تعریف می‌شوند، چه بهتر در این جلسه به جای طرح مطالبی که قدمی در جهت افزایش مشارکت ایجاد نمی‌کند، درباره آسیب شناسی و نقد نخبگان در موضوع مشارکت صحبت کنیم.

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در موضوع نخبگان موضوع مسئولیت پذیری نخبگان دارای اهمیت است، افزود: بد کارکردی، کج کارکردی، کم کارکردی و بی کارکردی نخبگان در زمان پذیرش موجب کاهش مشارکت مردم در انتخابات بعدی کشور می‌شود. ما عموم مشکلاتمان در کشور از بی کارکردی و کم کارکردی نخبگان در زمان مسئولیت است. این مسئولیت پذیری نخبگان در حوزه کارکردی می‌تواند میزان  مشارکت را افزایش دهد. 

کلید مشارکت مردم، اعتماد عمومی است

وی با بیان اینکه وقتی فردی از یک جریان سیاسی به عنوان شهردار تهران انتخاب می‌شود که همسرش را می‌کشد و نخبگان و جریان سیاسی حامی وی به جای اینکه از حقوق آن زن دفاع کنند، به دلیل گرایشات سیاسی قاتل، جایگاه آن زن مقتول را در حد پرستو تنزل می‌دهند، خوب مشخص است ضمن اینکه جامعه ادعای آن نخبگان در دفاع از حقوق زنان را باور نمی‌کند، معتقدم عدم مسئولیت پذیری نخبگان نسبت به این موضوع می‌تواند در مشارکت سیاسی تاثیرگذار باشد و اقبال یک و نیم میلیونی را به چند ده هزار نفر کاهش دهد. اینها همه‌اش دلیلش اقدامات حکومت نیست.

خضریان اضافه کرد: معتقدم کلید مشارکت مردم، اعتماد عمومی است. عدم مسئولیت پذیری، اعتماد عمومی را زیر سؤال می‌برد و پایین آمدن اعتماد عمومی، مشارکت را کاهش می‌دهد. یکی از کار ویژه‌های نخبگان و احزاب، بازسازی روزآروز بین حکومت و خودشان و همچنین خودشان و حکومت است. و یکی از کار ویژه‌های دیگر میانجی‌گری میان مردم و حکومت است.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس با انتقاد از رفتار برخی احزاب سیاسی گفت: برخلاف این کارویژه برخی فعالان سیاسی و احزاب با یک خوانش رادیکال از مردم به حکومت و از حکومت به مردم مانع اعتماد عمومی می‌شوند. به طوریکه مدام از مردم پیش حکومت و از حکومت پیش مردم بدگویی می‌کنند. به طور مثال یک اقدام فردی از یک طبقه خاص را که در یک کنسرت بروز می‌کند به کل جامعه تعمیم می‌دهند و این همه مردم را که مومنانه در جامعه زیست می‌کنند و در مجامع مذهبی حضور دارند، نادیده می‌گیرند و تلاش می‌کنند جامعه را پیش چشم حکومت خراب کنند. و از طرف دیگر یک عمل خطای یکی از کارگزاران و مسئولان نظام را بدون پرداختن به این همه خدمتگزاران مردم، به کل سیستم تعمیم می‌دهند تا در نهایت مردم را به کل حکومت بدبین کنند.

خضریان ادامه داد: همین‌ها وقتی یک راهپیمایی بزرگی در روز عید غدیر برگزار می‌شود که بر مبنای شادی اجتماعی است، می‌بینید به آن نمی‌پردازند و وقتی هم که می‌پردازند تلاش می‌کنند با حاشیه‌سازی پیرامون آن، مانع دیده شدن اصل آن شوند. در حالیکه می‌توانستند حتی این راهپیمایی را به نفع خودشان مصادره کنند و بگویند ما شادی اجتماعی را دنبال کردیم و این حاصل کار ما بود. ببینید می‌شود شادی را در جامعه بر مبنای دین گسترش داد. این موضع باعث می‌شد تا هم خودشان در جامعه به دلیل اقبال اجتماعی از آن مراسم وزن پیدا کنند و هم میان حکومت و جامعه و خودشان، اعتماد را افزایش دهند.

این فعال سیاسی گفت: کسانی که می‌خواهند در قانون باشند نه بر قانون، در قدرت باشند نه بر قدرت، ما به ازای قدرتی که حکومت به آنها با اعطای منصب عطا می‌کند و یا از بودجه عمومی بهره‌مند می‌شوند، وظیفه‌شان این است که اعتماد میان مردم و حکومت را افزایش و ترمیم کنند. این شدنی نیست که در عین بهره‌مندی نخبگان و احزاب از مواهب حکومت، توأمان علیه آن اقدام کنند.

خضریان تلاش جمعی گروه‌های سیاسی و نخبگان برای نفی سیاست‌ورزی رفاقتی و فامیلی را از دیگر عوامل مؤثر در افزایش مشارکت خواند و گفت: مردم از ما می‌پرسند که مکانیزم گزینش نخبگان در احزاب به چه شکلی است؟ در دولت‌ها به چه شکلی است؟ مرامنامه شایستگی و معرفی افراد به مردم از سوی گروه‌های سیاسی براساس شاخص‌ها برای انتخابات کجاست؟ باید شرایطی را ایجاد کنیم تا مردم با توجه به شایستگی نامزدها، افراد را انتخاب کنند. اینکه فردی که یک کارشناس ساده بوده چطور در دولت سابق وزیر ارتباطات می‌شود؟ آیا نسبت خویشاوندی او با آقای واعظی دلیل آن بوده یا شایستگی‌های ایشان دلیل این ارتقا بوده است؟ یا فردی با مدرک حقوق و سابقه کار مسئول حراست که اتفاقاً در همان منصب هم یا متخلف بوده و یا ناکاربلد، به یکباره مدیریت یکی از پتروشیمی‌های بزرگ را به دست می‌آورد، آیا براساس شایستگی بوده است و یا ارتباطات با فلان مسئول دولتی در نهاد ریاست جمهوری باعث این منصب شده است؟

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی افزود: مردم توزیع مناصب و توزیع منافع را می‌بینند. در دولت‌های مختلف هم دیدند. باید از خودمان بپرسیم چرا مردم در چنین شرایطی باید به لیستی که از سوی احزاب و نخبگان برای مشارکت مردم در انتخابات معرفی می‌شود، اعتماد کنند و رأی بدهند؟

وی افزود: این در حالی است که مشی رهبر انقلاب در نفی نزدیکان و خویشان خودشان برای حضور در مناصب را همه می‌دانیم. در دولت‌های مختلف برای فرزندان و نزدیکان ایشان پیشنهادات مختلفی برای مناصب مطرح شده است، اما رهبری مانع شدند. این سیره و مشی سیاسی ایشان باید مورد توجه گروه‌های سیاسی و نخبگان قرار گیرد و این روش را در پیش بگیرند.

خضریان با بیان اینکه اصلاح چرخه گردش نخبگان در کشور یکی از راهکارهای افزایش مشارکت است، گفت: نظریه پردازی در فضای غیرواقعی و انتقاد از حکومت در همه شرایط رفتار درستی نیست علاوه بر این نخبگان در زمانی که رأی مردم همسو با آن‌ها نیست نباید آن‌ها را تمسخر کنند. این فرایند باید تغییر پیدا کند. و خوب است همه ما به جای نگاه کردن به این طرف و آن طرف و ایراد گرفتن به دیگران، سرمان را پایین بیاوریم و به این هیکل و اندامی که تحت عنوان احزاب ساخته شده نگاه کنیم و از خود بپرسیم چرا مردم باید به دعوت ما و برای پیروزی هر یک از ما پای صندوق‌های رأی بیایند؟

نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در بخشی دیگر از سخنان خود با انتقاد از اتهامات شهاب طباطبایی، گفت: بنده اینجا حاضر هستم و شما به جای اینکه مواضع خودتان را بیان کنید، اقدام به طرح اتهامات بی‌پایه می‌زنید. این ضمن اینکه ثابت می‌کند حرف و ایده رو به جلویی برای اداره کشور ندارید، نشان دهنده گرفتار شدن شما در یک بیماری سیاسی ماندن در گذشته است. به طوریکه همچنان جامعه را در دوگانه چپ و راست و اصولگرا و اصلاح‌طلب می‌بینید.

خضریان ادامه داد: از سال ۱۳۸۴ به بعد دوگانه‌های سیاسی در عرصه انتخابات با حضور همزمان آقایان احمدی نژاد، قالیباف، لاریجانی، ولایتی، توکلی، رضایی و حتی هاشمی رفسنجانی که پیش‌تر تحت عنوان اصولگرایان یا جناح راست از آنها یاد می‌شد و همچنین آقایان کروبی، مهرعلیزاده و معین که تحت عنوان جناح چپ یا اصلاح‌طلبان از ایشان یاد می‌شد، نشان دهنده این واقعیت اجتماعی است که دیگر تحلیل دوگانه در صحنه سیاسی کشور مثل سابق نخواهد بود و فضا به گونه‌ای شده است که مردم بین لاریجانی و ولایتی، احمدی نژاد و قالیباف، معین و کروبی تفاوت‌هایی می‌دیدند و اینگونه نبود که اگر به طور مثال آقای کروبی از عرصه رقابت‌ها خارج می‌شد، رأی او لزوماً به سبد معین ریخته شود.

این واقعیت آنجایی نمایان شد که وقتی کروبی در انتخابات سوم شد، در مرحله دوم با اضافه شدن رأی او به سبد آقای احمدی‌نژاد که دوم شده بود، او را در مرحله دوم بر هاشمی رفسنجانی غلبه داد. یا به طور مثال در انتخابات سال ۱۳۹۲ و در حالی که معاون اول دولت اصلاحات احراز صلاحیت شده بود و در صحنه رقابت سیاسی حضور داشت، با ورود آقای خاتمی به نفع آقای روحانی که سابقه عضویت در جامعه روحانیت مبارز یا همان راست سیاسی را داشته است، به دلیل طرح ایده بستن با کدخدا کنار می‌رود. این حکایت از تغییر دوگانه‌های گذشته و پذیرش آن توسط گروه‌های سیاسی دارد.

عضو شورای مرکزی جبهه پایداری گفت: اساساً آنچه امروز شاهد هستیم نوعی تکثر سیاسی است و اینکه آقای طباطبایی دبیرکل حزبی تحت عنوان ندای ایرانیان می‌باشد و در احزاب اصلاح‌طلبی همچون جبهه مشارکت، حزب کارگزاران که پیش‌تر وجود داشته‌اند، فعالیت نمی‌کنند، خود مؤید این تکثر سیاسی است و نشان می‌دهد با یکدیگر فرق می‌کنند. حال چطور در گفتار با نادیده گرفتن این تکثر سیاسی انتقادات به دیگرانی که ارتباطی با جبهه پایداری ندارند را به این جریان نسبت می‌دهند؟!

خضریان در ادامه با انتقاد از فعال شدن روندهای غیر مردم‌سالار علیه روندهای مردم‌سالار، ادامه داد: سیاست پدرخوانده‌ای به جای سیاست حزبی باعث شده تا تکثر سیاسی که واقعی است نادیده انگاشته شود و این خود دلیل دیگری بر کاهش مشارکت سیاسی است. وقتی یک جمع محدود قرار است با اسم رمز شرایط حساس کنونی به جای همه نخبگان و احزاب با تفاوت دیدگاه‌های طبیعی که نشأت گرفته از بخشی از جامعه است، تصمیم بگیرند حتماً امکان تحقق مطالبات اجتماعی را ندارد و انگیزه‌های جامعه برای حمایت از آن نیز کاهش می‌یابد. ضمن اینکه در طول ادوار مختلف افراد ناکارآمد و یا فاسد و یا قاتل توسط همین پدرخوانده‌ها معرفی و برای رسیدن به قدرت حمایت شدند. چرا پس از اینکه دچار لغزش و خطا شدند، کسی پاسخگو نیست؟ چرا پس از وقایع آبان ۹۸ فردی مثل آقای خاتمی نمی‌آید پاسخ بدهد؟ مگر دولت وقت با تکرار ایشان سر کار نیامده بود؟ در حالی که پاسخگویی از اصول مردم‌سالاری است. چرا کسی نمی‌آید توضیح بدهد؟ و فرد مذکور را در داخل همان ساختار حذف کنند تا مردم مجدداً برای رأی دادن اعتماد کنند.

برخی علاقمندند مشارکت پایین باشد تا به مجلس راه پیدا کنند

 شهاب طباطبایی، دبیر کل حزب ندای ایرانیان با بیان اینکه در ایران معمولاً رأی مردم از خود مردم مهمتر است، اظهار کرد: طبق آخرین نظرسنجی میزان مشارکت در تهران ۹ تا ۱۸ درصد است. البته بعضی‌ها از عدد ۹ بدشان نمی‌آید. دبیرکل جبهه پایداری در مجلس دهم نفر ۳۲ بود و به مجلس راه نیافت اما در مجلس یازدهم با ۲۰۰ هزار رای کمتر از انتخابات مجلس دهم به‌عنوان نفر دوم وارد مجلس شد. معلوم است که در چنین شرایطی برخی آقایان علاقمندند مشارکت پایین باشد تا به مجلس راه پیدا کنند. حتی از اعداد ۹ درصد و پایینتر از آن هم برای مشارکت انتخاباتی در تهران ابایی ندارند.

وی افزود: ما همچنان دلمان برای کشور می‌سوزد و معتقدیم رادیکال‌های تندرو از هر دو طرف در زمین براندازی بازی می‌کنند. عده‌ای فکر می‌کنند دولت روحانی را بزنند سرریزش به سمت آن‌ها خواهد آمد در صورتی که اینطور نیست به سمت براندازی می‌رود.

مردم از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان عبور کردند

دبیر کل حزب ندای ایرانیان یادآور شد: با وضعیت فعلی که با مردم و بانوان برخورد و مواجهه در جامعه انجام می‌شود و قوانینی که در این زمینه در همین مجلس وضع شده است، نمایندگان مجلس باید پاسخ دهند که چطور به چنین قوانینی نظارت می‌کنند؟ شنیدم که دوستی می‌گفت سر جای پارک با یک همسایه بحث کرده است و ساعتی بعد برایش پیامک حجاب آمده است! آن همسایه شماره پلاک او را اطلاع داده بود، این چه قانونی است؟ چه نظارتی بر آن وجود دارد؟

طباطبایی با بیان اینکه مردم از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان عبور کردند، چنین ابراز عقیده کرد:  ما هنوز منتظریم به دلیل نارضایتی‌هایی که از پارسال اتفاق افتاد یک نفر نه به خاطر مردم که به خاطر رای آنان بیاید و عذرخواهی کند و بگوید آن رخدادها شایسته مردم ایران نبود.

وی تاکید کرد: همه نخبگان، مردم را از سیاست، زده کرده‌اند. این مردم می‌گویند اگر سرسوزنی روزنه امید ببینیم بازهم می‌ایستیم. مردم به براندازان روی خوش نشان نمی‌دهند و ما هم امروز همچنان می‌گوییم اصلاحات آخرین راه‌حل است.
تجربه نشان داده است که هر وقت موضوعات را به سمت بحران بردیم، راه‌حل سیاسی مسائل بدل به راه‌حل امنیتی شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب معتقد است: مردم می‌گویند اعتراض کردیم نه کسی شنید، نه کسی دید نه کسی واکنش نشان داد. همین مجلس باید نسبت به این رخدادها واکنش نشان می‌داد. فرزند یکی از شهدای مشهور انقلاب به اصرار من در انتخابات ثبت‌نام کرد اما رد شد. به من می‌گفت هیئت‌های‌ اجرایی به من گفته‌اند تو ضدولایت فقیه هستی و می‌گفت من به آنان پاسخ دادم هر دو ماه یک‌بار خدمت رهبری می‌رسم، شما تاکنون رهبری را از نزدیک دیده‌ای؟

دبیرکل حزب ندای ایرانیان گفت: هم عوام‌فریبی و هم فریب عوام خوردن اشکال دارد. نخبگان سیاسی از هرآنچه درست نمی‌دانند انتقاد کنند. اگر امام‌جمعه‌ای روی اعصاب مردم است تذکر دهید. من می‌ترسم فردا آقای باهنر بیاید بگوید من را حذف کرده‌اند بس که هر روز حلقه خودی‌ها تنگ‌تر شده است.

وی تاکید کرد: خدا نکند اسفند امسال سکوت و بی‌تفاوتی مردم را نسبت به انتخابات ببینیم. هنوز فرصت باقیست و می‌توان شرایط را به سمت بهبود برد.

دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد